-
Начало
- »
-
Новини
- »
-
Национална конференция „Стратегии, модели и методи на социално-емоционално обучение в съвременното образование"
Национална конференция „Стратегии, модели и методи на социално-емоционално обучение в съвременното образование"
по Национална програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ – 2024 г.
Националният форум бе организиран от МОН и от Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти и Студентски съвет към ПУ„Паисий Хилендарски“, с подкрепата на Синдиката на българските учители. В организационния процес се включиха активно студенти от клуб „Приобщаващо образование“ към Педагогическия факултет.
Иновативната конференция се проведе под патронажа на министъра на образованието проф. д-р Галин Цоков и ректора на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ проф. д-р Румен Младенов.
Официални гости на Националната конференция бяха държавни главни експерти от МОН, Грета Ганчева – директор на Дирекция „Приобщаващо образование“ към МОН, Иванка Киркова - началник на РУО Пловдив, Никола Запрянов – началник на РУО Смолян, Веселка Асенова – началник на РУО Видин, проф. д-р Теменужка Йовчева - заместник-ректор на ПУ „Паисий Хилендарски“.
Министър проф. д-р Галин Цоков постави фокус към социално-емоционалното учене като един от най-важните елементи на успешното съвременно обучение, което помага за изграждането на личности, които да бъдат устойчиви и да се справят с предизвикателствата на новото време. Проф. Цоков подчерта, че изкуственият интелект и технологиите ще навлизат все повече в живота ни, но те няма да могат да изградят човешката личност – да развиват уменията, които са ни необходими, за да работим и да живеем успешно. Именно социално-емоционалното учене развива тези умения и помага за изграждането на позитивна и безопасна среда в училищата. МОН ще продължи да работи за по-добро развитие на уменията на учителите. По думите на министър Цоков, целта на всички тези усилия е в българските училища да се възпитават щастливи и спокойни ученици, за да може образователната система да постигне още по-добри резултати.
Ректорът на Пловдивския университет проф. д-р Румен Младенов с гордост отбеляза, че Пловдивски университет като втория по големина университет и един от първите изследователски университети в страната е съорганизатор на толкова полезен, навременен и съвременен форум. Проф. Младенов акцентира на значимостта от социално-емоционалното обучение за намаляване на агресията и насилието в училище, за подкрепа на мотивацията за учене, за оставане в образователната система, за персонализираното обучение и за задържането на младите учители в институцията „училище“. Припомни класическия експеримент на Алберт Бандура с куклата Бобо, който доказва че агресията се научава. Отбеляза че цитираният експеримент е в основата на теорията за социалното учене, което формира и днешните модели на социално-емоционално учене. Проф. Младенов фокусира вниманието към отговорността на съвременния свят като отбеляза, че младите научават поведение чрез наблюдение и подражание, и всички ние: институции, преподаватели, медии сме отговорни за уменията на децата си. Проф. Младенов визионерски предложи днешният форум, който е уникално значим с иновативния си повик да очертае нова холистична Национална програма за социално-емоционално обучение.
За значимостта на Националната конференция свидетелства активното участие и поднесените приветствия от проф. д-р Владимира Ангелова - декан на Педагогически факултет към ПУ „Паисий Хилендарски“, от проф. д.п.н. Милен Замфиров - декан на ФНОИ на СУ „Св, Климент Охридски“, от доц. д-р Генчо Вълчев - декан на Педагогически факултет на Тракийския университет.
Поздравления поднесе Димитър Стоянов - председател на Студентски съвет към Пловдивския университет.
В програмата на конференцията бяха включени два панела и майсторски клас за учители и експерти от РУО в страната.
В първия панел „Социално-емоционално образование, квалификацията на учители и задържане на младите учители в образователната система“ взеха участие началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, д.ик.н. Янка Такева - председател на СБУ, Полина Фетфова - директор на Дирекция „Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие“ в МОН, Люба Батембергска - фондация „Цоцорков“ и Роза Димова - Уницеф.
Бяха представени резултати от проведено научно емпирично изследване „Социално-емоционалното обучение като фактор за ефективен преход от образование към трудова заетост в образователната система“, направено от екип на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към ПУ „Паисий Хилендарски“ под ръководството на проф. д.п.н. Дора Левтерова – Гаджалова.
Във втория панел „Социално-емоционално образование, дигитализация на образованието и психично здраве“ представиха свои концепции, програми и резултати от научни изследвания проф. д-р Юрий Янакиев - ръководител катедра „Педагогика и психология“ към ДКПРПС към ПУ „Паисий Хилендарски“, проф. д-р Желязка Райкова – ръководител катедра „Образователни технологии“ от Пловдивския университет, Димитър Асенов - директор на НЦКПС, проф. д.п.н. Сийка Чавдарова - Костова от Софийския университет, Калоян Дамянов - координатор на Европейската асоциация за специалните потребности и приобщаващо образование, Румян Русев, д-р Катя Стоилова – директор на РЦПППО - Пловдив.
Майсторският клас „Социално-емоционално образование“ за учители от страната и експерти от РУО в страната бе проведен от доц. д-р Иван Тричков от ПУ „Паисий Хилендарски“, д-р Ирена Соколова от KA Academy и д-р Петя Варчева от Уницеф.
На събитието присъстваха учители, докторанти и студенти, които също представиха иновативни проекти и курсове за квалификация на педагогическите специалисти.
Националната конференция приключи с връчване на удостоверения на учителите и експертите от РУО, взели участие в майсторския клас.
Последна промяна на 2024-11-19 13:15:18